مهدیار محمودی

برای آغاز

نمودار علاقه‌ی من به وبلاگ‌نویسی و راه‌اندازی وب‌سایت شخصی در دهه‌ی دوم زندگی‌ام خالی از نوسان نبوده؛ هفت سال پیش که دوره‌ی HTML و CSS و جاوا اسکریپت را می‌گذراندم، آینده‌ی تحصیلی و شغلی دیگری برای خود متصور بودم. از آن‌جا که پیش‌زمینه‌ی طراحی گرافیک هم داشتم، استادم طراحی‌های فرانت‌اند۱ من را همیشه تحسین می‌کرد. خاطرم هست که یک بار یکی از اساتیدم فرم ورود به حساب کاربری‌ای که من طراحی کرده بودم را پسندید و از باقی همکلاسی‌ها خواست که به عنوان تکلیف یک فرم شبیه به آن بنویسند.

احساس این که استعداد خود را در این راه یافته‌ام باعث شده بود رشته‌ی ریاضی را در اولین اولویت خود برای انتخاب رشته‌ی دبیرستان قرار بدهم.

بعد از پایان سال اول دبیرستان که با مشورت و پرس‌وجو از این و آن، از ریاضی به علوم تجربی تغییر رشته دادم، فاصله‌ام از طراحی وب زیاد شد. جامعه‌ی دانش‌آموزان رشته‌ی تجربی خیلی زود وارد فضای کنکور و رقابت و تلاش برای رسیدن به رشته‌های تاپ می‌شوند؛ البته به آن‌‌ها حق می‌دهم. دانش‌آموز بی‌چاره بلافاصله بعد از ورود (در بسیاری از موارد هم قبل از ورود) به این رشته، درون معرکه‌ای قرار می‌گیرد که هزاران تماشاچی دارد و این تماشاچی‌ها چنان با سوت و کف و سروصداهایشان او را به سمت کنکور می‌فرستند که دیگر جرئت نکند به جز کسب رتبه‌ی بالا در کنکور و قبولی در رشته‌ی پزشکی، دندان‌پزشکی یا داروسازی به چیز دیگری فکر کند.

من هم در این معرکه افتاده بودم – هر چند آن زمان که سال دوم دبیرستان بودم، از نظر خیلی‌ها برای شروع دیر شده بود. در هر صورت، دو سال به جز درس و آزمون نتوانستم به طور جدی به کار یا علاقه‌ی دیگری بپردازم.

از موقعی که وارد دانشگاه شدم، برای آشنایی بیشتر با پزشکی، وبلاگ چند نفر از دانشجویان این رشته را دنبال کرده‌ام. وبلاگ امیرمحمد اولین (و البته بدون تعارف بهترین) آن‌‌ها بود. نوشته‌های او را عمیقا دوست دارم. راستش را بگویم، خواندن وبلاگ او بود که جرقه‌ی نوشتن را در من ایجاد کرد.

چند روزی است که متمم‌خوانی را شروع کرده‌ام. البته هنوز به نظم مطالعاتی مطلوبی نرسیده‌ام. امروز چند خط درباره‌ی وبلاگ‌نویسی و ایده‌هایی برای آن در متمم خواندم. انگیزه‌ام را برای شروع وبلاگ‌نویسی به Threshold رساند. شروع کردم.

خرده‌اطلاعاتی هم از HTML و CSS در ذهنم باقی مانده که امیدوارم در تغییر و شخصی‌سازی ظاهر وبلاگ به کمکم بیایند.


۱. فرانت اند یا Front End، به بخش قابل مشاهده‌ی یک وب‌سایت یا نرم افزار توسط کاربران می‌گویند. فرانت اند، کدهای غیر قابل فهم برای کاربران را در قالب ظاهری گرافیکی و بصری به آن‌ها نمایش می‌دهد تا بتوانند به راحتی از بخش‌های مختلف سایت استفاده کنند. فرانت اند یک بخش توسعه رابط کاربری دارد که مربوط به پیاده سازی ظاهر سایت در قالب کدهای HTML ،CSS و جاوا اسکریپت است. (بیشتر)

2 پاسخ

  1. مهدیار جان خیلی اتفاقی این پستت را خواندم.
    برایم جالب بود که نوشتی در زمینه طراحی گرافیک پیش‌زمینه‌ای داری. البته از نحوه طراحی این سایت و انتخاب تصاویر جالب و‌فونت زیبا میشد حدس هایی هم زد. من هم بعد از علوم پایه به طراحی گرافیک علاقه مند شده بودم. نشریات و کار های زیادی برای دانشگاه‌مان طراحی کردم و واقعا از این کار لذت می‌بردم و هنوز هم خرده کار هایی انجام میدهم. نمی‌دانم چقدر جدی به این موضوع نگاه می‌کنی و چقدر به طراحی کردن و بازی با رنگ‌ها و شکل ها علاقه‌مندی. اما با این‌حال دوست داشتم در این باره بعد ها بیشتری بنویسی (بنویسیم).

    1. لطف داری محسن جان.
      منم از شیش هفت سال پیش برای دانشگاه‌های دیگه و دو سه باری هم برای دانشگاه خودمون یک سری طراحی انجام داده‌م. البته طراح نیستم چون کاملا به صورت تجربی و خودآموز دیزاین و کار با Photoshop و Illustrator رو یاد گرفتم و شاید خیلی جاها از اصولش بی‌اطلاع باشم.
      راستش هنوز هم موقع چرخیدن تو ایلستریتر و کار کردن باهاش و یاد گرفتنش بهم خوش می‌گذره و به قول تو به بازی با رنگ‌ها و شکل‌ها علاقمندم.
      الان یادم اومد یه بار یکی از کاشی‌کاری‌های اصفهان رو طی چند ساعت با جزییات تبدیل کردم به وکتور و هر وقت می‌بینمش یه فتبارک الله می‌گم 😁. اگه فایلش رو پیدا کردم برات ایمیلش می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *