مهدیار محمودی

ورود به یک چالش؛ «آدم صبح» شدن

الان که دارم این مطلب را می‌نویسم، اگر در گوگل «آدم صبح» را جستجو کنی اولین لینک از نتایجی که برایت می‌آورد، یکی از مطالب متمم است. آدم صبح هستید یا آدم شب؟ چند هفته‌ی پیش این مطلب را خواندم. یک آزمون در انتهای مطلب قرار داشت که با امتیاز دادن به سوالات بر طبق عادات خود، آدم صبح یا آدم شب بودن تو را تعیین می‌کرد. می‌دانستم با توجه به ساعت‌های خواب و بیداری و ناتوانی‌ام در سحرخیزی و انجام کارهایم در ساعت‌های شب، نتیجه‌ی آزمون «آدم شب» خواهد بود. همین‌طور هم شد.

در این ترم دانشگاه از شنبه تا چهارشنبه تقریبا هر روز از ساعت ۸ صبح کلاس دارم. حدود یک و نیم ساعت زودتر از خواب بیدار می‌شوم. شب‌ها هم هیچ موقع نتوانستم زودتر از ساعت ۱ بامداد کارهایم را تمام کنم و بخوابم. در بسیاری از موارد به ساعت ۲ هم کشیده می‌شود. بارها سعی کرده‌ام شب‌هایی که فردایش کلاس دارم زودتر بخوابم اما نهایتا بعد از یک چک کردن موبایل به خودم می‌آیم و می‌بینم به همان ساعت خواب همیشگی رسیده‌ام. شما را نمی‌دانم اما برای من هر یک دقیقه در تلگرام، بیش از ده دقیقه در دنیای واقعی می‌گذرد. قدرت سوشال مدیا است دیگر – من هم یک انسان کم‌دفاع در برابر این قدرت.

بعضی روزها که خواب شبم به کمتر از ۵ ساعت می‌رسد، نمی‌توانم در برابر خواب عصر مقاومت کنم. این عدم مقاومت گاهی به ۳ ساعت خواب روز منجر می‌شود. بعد از این خوابِ عصر نسبتا طولانی هم یک احساس خستگیِ بعد از خواب به آدم دست می‌دهد که حداقل تا نیم یا یک ساعت او را  از انجام هر کاری در سطح عالی ناتوان می‌سازد.

سال گذشته با دو نفر از دوستان کانالی با این عنوان در تلگرام راه‌اندازی کردیم:

عنوان کانال: «سایت‌های کمیاب»

از این کانال برای معرفی و آرشیو کردن آن وب‌سایت‌های کاربردی و خوبی که خیلی وقت‌ها اسم و آدرسشان را فراموش می‌کنیم استفاده می‌کنیم.

با Cancer FactFinder در همین کانال آشنا شدم. سایتی که توسط هاروارد راه‌اندازی شده تا هر کجا از هر کسی شنیدیم که فلان ماده یا سبک‌زندگی سرطان‌زاست، با یک جستجوی سریع صحت آن را بر اساس تحقیقات انجام شده بسنجیم.۱

اولین بار که سایت را باز کردم با فکت جالبی رو‌به‌رو شدم. درباره‌ی سرطان‌زاییِ E-cigarettes و Vaping نوشته بود: “We’re not sure yet” اما خواب ناکافی و بی‌نظمی در آن را با اطمینان یا احتمال بالا به عنوان عامل افزایش ریسک سرطان نام می‌برد.

جدای از تاثیر منفی این بی‌نظمی و خواب ناکافی بر وضعیت سلامت، سکوت و خلوتی صبح را برای مطالعه یا انجام کارهایم دوست دارم؛ به هر حال ما آدم شب‌ها هم بعضی روزها طعم صبح زود بیدارشدن را چشیده‌ایم. با این که هیچ موقع آدم صبح نبوده‌ام اما اقرار می‌کنم صبح‌ها سطح تمرکز و عملکرد ذهنم در مقایسه با شب بسیار بالاتر است.

به نظرم عجالتا همین دو سه دلیل کافی باشد تا در این روزها که پنج روز از هفته به خاطر کلاس‌هایم باید صبح زود بیدار شوم، از این فرصت استفاده کنم برای «آدم صبح» شدن.

چالش این است: صبح‌ها (حتی آخر هفته‌ها) ساعت ۶:۳۰ بیدار شوم و شب‌ها هم دیرتر از ۰۰:۳۰ نخوابم.

قطعا نیاز به یک همراه و هم‌مسیر دارم. علی‌الحساب C8H10N4O2 را انتخاب کرده‌ام. البته امیدوارم در طول مسیر ایجاد Adverse effect نکند.

Caffeine

C8H10N4O2 (AKA Caffeine)

سعی می‌کنم حداقل تا سه هفته این ریتم را حفظ کنم. احتمالا از تجربیات روزهایی از این چالش بنویسم.

۱. معرفی سایت از زبان خودش:

It is often difficult to know which information is reliable—meaning which information can and cannot be trusted about what does, and what does not, cause cancer. We created this site to give people ready access to accurate information about cancer so they can make informed choices to avoid certain exposures or to take positive steps to maximize their health.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *