مهدیار محمودی

یادگیری عمیق‌تر

دیروز، سوم شهریور ۱۴۰۱، آزمون علوم پایه برگزار و پرونده‌ی چهار ترم نخست پزشکی‌ام بسته شد. اعتراف می‌کنم که طی این چهار ترم در درس‌ها و مباحث معدودی یادگیری عمیق داشته‌ام. تصمیم گرفتم از این مرحله به بعد، شیوه‌ی مطالعه‌ام را تغییر بدهم. در واقع فاصله‌ام را با دروس کمتر کنم.
تا امروز -همان‌طور که در نوشته‌ی قبلی اشاره کردم- استفاده‌ام از تکست‌بوک‌ها زیاد نبوده و احساس می‌کنم به تبع آن لذت یادگیری را تجربه نکرده‌ام. دلم می‌خواهد از این‌جا به بعد جای جزوه و رفرنس در برنامه‌ی مطالعه‌ی من جابه‌جا شود.
از درس‌های مهم ترم پنجم، پاتولوژی عمومی است. دیشب بعد از این که دوباره پست امیرمحمد راجع به تکست‌بوک (پیشنهاد می‌کنم حتما بخوانید) را خواندم، نگاهی به فهرست و سرفصل‌های کتاب پاتولوژی پایه رابینز انداختم.
از آن‌جایی که نمی‌خواستم همین ابتدا سنگ بزرگی بردارم، چهار فصل از این کتاب را انتخاب کردم و تصمیم گرفتم در این ترم آن‌ها را از روی رابینز بخوانم.
یک فایل ورد به عنوان چک‌لیست (شاید هم To-do List) باز کردم و عناوین این چهار فصل را به همراه ریزموضوعات آن‌ها در آن نوشتم؛ هر مبحثی را که تمام کنم روی آن خط می‌کشم.
امروز دو مبحث اول فصل التهاب را خواندم و آن را در چک لیست علامت زدم.
 
Screenshot
 
این چک‌لیست برایم نقش یادآور و انگیزاننده را دارد. البته اگر برای همه‌ی رفرنس‌ها بتوانم فایلی مشابه درست کنم خیلی خوب است؛ در ترم‌های آینده اگر خواستم مطالعه‌ام را کامل و رفرنسی را تمام کنم می‌دانم چه فصل‌هایی را خوانده‌ام و چه فصل‌هایی باقی مانده.
از قالب‌های آماده‌ی مایکروسافت استفاده کردم. زحمت زیادی نداشت. فایل ورد را برای دانلود می‌گذارم. اگر شما هم تصمیم گرفتید برای یادگیری عمیق‌تر، با تکست‌بوک‌ها آشتی کنید، می‌توانید از این فایل استفاده کنید. فصل‌ها را براساس علاقه‌ام به آن مباحث انتخاب کرده‌ام. فایل را ادیت کنید و هر درس و فصل و مبحثی را که دوست داشتید در آن بنویسید.
و شروع کنید.
هدف از نوشتن این مطلب این بود که تصمیمی که گرفته‌ام را فراموش نکنم. و یادم بماند که به آن پایبند باشم.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *